Publicación: La escucha, la mirada y la palabra como práctica pedagógica en la pospandemia : algunas reflexiones para el ejercicio del rol docente
Archivos
Fecha
2024-09-02
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Católica de La Plata. Facultad de Humanidades
Resumen
La pospandemia que estamos viviendo evidencia, cada vez con mayor premura, la necesidad y relevancia de la práctica de la escucha, la mirada y la palabra en el ejercicio del rol docente dentro de la institución educativa.La tecnología nos interpela, atraviesa los modos en que hemos sido formados, y puede ayudarnos a redefinir nuestro oficio y nuestra posición. Nos invita a vivir más conectados en el aquí y ahora institucional, y a estar atentos a lo que está sucedien-do. Implica una nueva regla de juego y unas configuraciones absolutamente situa-das y dinámicas en un marco institucional relacional que combina espacios, tiempos, personas, tareas.
The post-pandemic that we are experiencing evidences, with increasing urgency, the need and relevance of the practice of listening, looking and speaking in the exercise of the teaching role within the educational institution.Technology challenges us, goes through the ways in which we have been trained, and can help us redefine our trade and our position. It invites us to live more connected in the institutional here and now, and to be attentive to what is happening. It implies a game changer and configurations that are absolutely situated and dynamic in a relational institutional framework that combines spaces, times, people and tasks.
The post-pandemic that we are experiencing evidences, with increasing urgency, the need and relevance of the practice of listening, looking and speaking in the exercise of the teaching role within the educational institution.Technology challenges us, goes through the ways in which we have been trained, and can help us redefine our trade and our position. It invites us to live more connected in the institutional here and now, and to be attentive to what is happening. It implies a game changer and configurations that are absolutely situated and dynamic in a relational institutional framework that combines spaces, times, people and tasks.
Descripción
Palabras clave
ROL DOCENTE, ESCUCHA, MIRADA, PALABRA, TEACHING ROLE, LISTENING, LOOKING, SPEAKING