Publicación: Hacia una comunicación política renovada: desafíos en el ecosistema mediático contemporáneo
Fecha
2023-12-22
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Católica de La Plata. Facultad de Derecho y Ciencias Políticas
Resumen
Actuar en el mundo de la comunicación política demanda poder comprender sus alcances, actualizaciones y limitaciones. Retomando aquellos aportes sustanciales realizados por autores que han trabajado vastamente en la conceptualización del tema, el presente texto busca poner en discusión algunas de las definiciones propuestas a la luz de las transformaciones que se suscitaron con la democratización del acceso a la información y con la implosión del ecosistema mediático vigente.
Vivenciamos un sistema de convergencia entre medios analógicos y digitales, con prosumidores activos a través de sus celulares y con enorme propensión a la producción y viralización de masas de contenido. De allí que, hacia el final del artículo, se construya una conceptualización de comunicación política que recoge aportes previos de la disciplina y que busque ajustarse a las nuevas reglas del juego que propone el ecosistema mediático moderno para la praxis.
Engaging in the realm of political communication demands the ability to comprehend its scope, up-dates and limitations. Building upon substantial contributions made by authors who have extensively worked on conceptualizing the subject, this text aims to scrutinize some of the proposed definitions in light of the transformations triggered by the democratization of access to information and the implosion of the existing media ecosystem. We are witnessing a convergence between analog and digital media, with active prosumers using their mobile devices and a significant propensity for the production and mass viralization of content. Therefore, towards the end of the article, a conceptualization of political communication is crafted, drawing on previous contributions to the discipline and seeking to align with the new rules of the game proposed by the modern media ecosystem for praxis.
Engaging in the realm of political communication demands the ability to comprehend its scope, up-dates and limitations. Building upon substantial contributions made by authors who have extensively worked on conceptualizing the subject, this text aims to scrutinize some of the proposed definitions in light of the transformations triggered by the democratization of access to information and the implosion of the existing media ecosystem. We are witnessing a convergence between analog and digital media, with active prosumers using their mobile devices and a significant propensity for the production and mass viralization of content. Therefore, towards the end of the article, a conceptualization of political communication is crafted, drawing on previous contributions to the discipline and seeking to align with the new rules of the game proposed by the modern media ecosystem for praxis.
Descripción
Palabras clave
COMUNICACIÓN POLÍTICA, ECOSISTEMA MEDIÁTICO, POLÍTICA, PROSUMIDORES, CONVERGENCIA MEDIÁTICA, POLITICAL COMMUNICATION, MEDIA ECOSYSTEM, POLITICS, PROSUMERS, MEDIA CONVERGENCE